För att göra det enklare att annonsera på Twitter, vill företaget komma på nya lösningar. Detta ska leda en bättre typ av annonser samt till att fler varumärken kommer att vilja annonsera på plattformen.
För komplicerad för användarna
I december förra året lanserade Twitter några reklamfilmer där de drev med sig själva och hur användare tycker att deras plattform är för krånglig. Reklamfilmerna var roliga men de slog huvudet på spiken. Fortfarande snart 12 år efter Twitters uppkomst har användarna svårt att förstå hur den fungerar. Det är först och främst de nya användarna som har svårt och detta syns i statistiken över hur många som går med. De senaste åren har tillväxten av användarna minskat och man misstänker att det beror på att många fortfarande inte förstår vad Twitter handlar om.
Förenkla plattformen för annonsörerna
Även annonsörerna har klagat över att de tycker att det är för komplicerat att annonsera på Twitter, vilket är anledningen till att företaget nu väljer att försöka omarbeta metoden och hitta nya lösningar för sina annonser. Twitters vd, Jack Dorsey har tagit åt sig av kritiken och förstår att något behöver förändras. Därför testar mikrobloggen nu andra alternativ för annonsörerna, där det ska kunna närma sig sin målgrupp på ett bättre och mer effektivt sätt. Det ska bland annat kunna ske genom förbättrade planeringsverktyg och maskininlärning, samt ett nyskapande sätt för annonsörerna att synliggöra sig själva för användarna. De nya alternativen är fortfarande inte redo att appliceras i plattformen men bör komma inom en relativt snart framtid.