Ibland går utrymmen för coworking i Stockholm under

Idag finns det flera olika kontorslokaler vilka används som utrymmen för coworking i Stockholm. Den stora efterfrågan på kontorsplatser i denna typ av lokaler är dessutom väldigt stor. Man tror att drygt ett par miljoner människor runtom i världen använder sig av dessa utrymmen som sin huvudsakliga arbetsplats. Några exempel på yrkesgrupper som gör detta är frilansare, digitala nomader, företagare med uppstartsbolag och andra innovativa företagsledare.

Men trots att dessa utrymmen alltså är väldigt populära och lockar till sig företag med intressanta affärsmodeller går de ibland under. Tyvärr finns det en tråkig historia bakom varje enskilt utrymme för coworking i Stockholm som idag inte längre finns kvar. Det finns dock någonting att lära av historien då alla dessa undergångar har vissa gemensamma nämnare. Här kikar vi närmare på vilka dessa är!

3 vanliga skäl att utrymmen för coworking i Stockholm läggs ner

Det finns vissa vanliga anledningar till att dessa utrymmen för eller senare läggs ner. Till dessa hör:

  • Läget. Läget är A och O för de utrymmen där det bedrivs coworking i Stockholm. Detta är helt enkelt en viktig faktor som kan avgöra ödet för ett företag som driver ett sådant utrymme. Delade kontorslokaler brukar vanligtvis fungera lite bättre om de är ganska centralt belägna. Få potentiella kunder vill nämligen behöva resa till en lokal som är alltför avlägset belägen. Dessutom är det viktigt att det lokala näringslivet blomstrar för att läget ska anses vara attraktivt.
  • Utformningen. Även utformningen av lokalen är en viktig faktor som kan avgöra framtiden för ett coworking-utrymme. Lokalen bör utformas med företagare, frilansare och kreativa personer i åtanke. Detta då det är denna typ av människor som är tänkta att hyra in sig i utrymmet. Utöver en större yta med öppen planlösning bör området även ha andra gemensamma utrymmen samt lite mindre privata ytor, mötesrum och liknande. Såväl introverta som extroverta yrkespersoner bör kunna trivas i lokalen och känna sig som hemma i den.
  • Gemenskapen. En annan viktig framgångsfaktor för denna typ av utrymmen är gemenskapen. Om det inte finns en stark gemenskap med en gemensam företagskultur är hela konceptet dömt att misslyckas. Dessutom bör atmosfären vara inbjudande och locka till nätverkande och samarbeten över gränserna.

Post Author: webmaster

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *